DNS یا domain name service ، سرویسی می باشد که به شما کمک می کند بدون به خاطر سپردن ای پی سایت ها به آسانی با وارد کردن ادرس آن سایت مثلا banvaz.ir


 به جای ای پی 158.58.187.208 وارد سایت شوید.


 در صورتی که بخواهید سرور و یا هاست خود را به دامنه ی خود متصل نمایید باید با استفاده از کنترل پنل دامنه که در اختیار شما قرار داده شده است name server هایی را که در اختیار شما قرار داده شده است را روی دامنه ی خود تنظیم نمایید.


DNS به ip سرور میزبانی متثل هستند و زمانی که شما یک هاست خریداری می کنید برای دامین شما در سرور میزبان یک  A Record ایجاد می شود. پس از آن شما باید این a record را بر روی دامنه ی خود تنظیم نمایید.  در واقع با وارد کردن ادرس سایت شما با تنظیم صحیح DSN ها ، کاربر به این A record ها ارجاع داده می شود. 


در صورتی که سرور میزبانی سایت خود را عوض می کنید لازم است dns  های جدید را روی دامنه خود ست کنید.  مشکلی که وجود دارد ، کش شدن DNS های قبلی شما در شرکت های ارائه دهنده اینترنت ISP ها می باشد. متاسفانه در اکثر شرکت های ارائه دهنده اینترنت در داخل کشور به روز رسانی کش ها زمانی بین 24-48 ساعت (اخیرا کاهش پیدا کرده است) طول خواهد کشید و شما باید در حدود 24 ساعت منتظر بمانید تا name server های جدید برای همه ی کاربران قابل رویت باشد


جهت اعمال dns ها در کنترل پنل دامین خریداری شده لازم است موارد زیر را به ترتیب انجام دهید.


1- پس از خرید هاست ، name server هایی که شرکت هاستینگ در اختیار شما می گذارد را یادداشت نمایید.


2- به کنترل پنل دامین طبق آدرسی که پس از خرید دامین ایمیل شده است وارد شوید


3- به بخش domain registration رفته و روی گزینه name servers کلیک کنید


4- در بخش بعدی به طور معمول dns ها را طبق dns هایی که شرکت هاستینگ در اختیار شما قرار داده است تغییر دهید. (معمولا 2 مورد کافی می باشد)


5- update name servers  را کلیک کنید


6- مدتی در حدود 24 ساعت زمان لازم است تا dns های جدید برای همه ی کاربران قابل رویت باشد.